Parkeringsnorm
Parkeringsnormen är en miniminorm som anger krav på minsta antalet parkeringar per 1000 kvadratmeter bruttoarea (BTA) *. Staden delas in i två zoner, se svartstreckad markering i stora bilden nedan för zon 1, som avser centrala Lidköping. Resterande delar kallas för zon 2 och är tätbebyggt område inom Lidköpings kommun utanför zon 1, exempelvis ytterkanter av Lidköping, tätorterna Järpås, Vinninga. För ändamål som inte har listade parkeringstal kan särskild utredning eller
bedömning av parkeringsbehovet göras. Parkeringsnormen gäller inte retroaktivt.
* Med bruttoarea avses totala ytan av en byggnad inräknat samtliga våningar.
Bilparkeringsnorm
Behov av antalet bilparkeringar per 1000 kvadratmeter bruttoarea (BTA) för olika ändamål av lokaler anges i tabell 1, se nedan. Avsteg från normen kan göras för att ytterligare sänka behovet. Vid exploatering av egna hem i ytterområden tillämpas ett krav på två bilplatser per bostad.
Ändamål | Zon 1 | Zon 2 |
---|---|---|
Bostäder | ||
Flerfamiljshus | 8 (1) | 9 (1) |
Småhus (gemensam parkering) | 6 (1) | 7 (1) |
Småhus med egen parkering (bpl/lgh) | 2 (1) | 2 (1) |
Kontor | 16 (4) | 16 (4) |
Handel | ||
Centrum | 28 (21) | - |
Externhandel | - | 35 (30) |
Industri | 7 (1) | 7 (1) |
Hotell/Samlingslokaler | 12 (10) | 12 (10) |
Servicehus/Äldreboende | 7 (4) | 7 (4) |
Vårdcentral | 15-20 | 15-20 |
Grundskola | 9 (4) | 9 (4) |
Förskola | 14 (4) | 14(4) |
Tabell 1: Förslag på bilparkeringsnorm, totalt behov, varav besök inom parentes. Om inget annat anges avser siffrorna antal
bilparkeringsplatser per 1000 kvm BTA.
Cykelparkeringsnorm
Parkeringstal för cyklar finns i tabell 2, se nedan. Zonindelningen används inte för cykel. Där intervall listas innebär det att en bedömning ska göras av förväntat behov beroende på lokalisering och ändamål.
Ändamål | Antal |
---|---|
Flerfamiljshus (cykelplatser/lägenhet) | 2,5 |
Kontor (cykelplatser/1000 kvm BTA) | 10-20 |
Industri (cykelplatser/1000 kvm BTA) | 4-5 |
Handel (cykelplatser/1000 kvm BTA) | 20-30 |
Tabell 2: Parkeringstal för cyklar. För antal i intervall gäller det högre talet i centrumnära lägen och det lägre i ytterområden.
Avsteg och flexibilitet
Parkeringstalen får frångås med förutsättning att det finns särskilda utredningar som visar på ett annat behov än vad som anges av parkeringstalen. Skäl till ett antagande om annat behov kan vara god tillgång till kollektivtrafik, bilpool, eller andra åtgärder som främjar andra färdsätt än bil. Vid förändring av ändamål ska ny bedömning göras. För cykelparkering kan avsteg göras efter bedömning av rimlighet på grund av särskilda skäl. Till exempel kan en lagerverksamhet ha en stor yta men få antal anställda och heller inget stort förväntat behov av besök av cyklar, då kan minimikravet skrivas ner.
Parkeringennormen är antagen av kommunfullmäktige 4 september 2018
Publicerad:
Senast uppdaterad:
Sidansvarig: samhalle@lidkoping.se