Så får du avbrottsersättning
Om du har drabbats av elavbrott som sträcker sig över tolv timmar har du som elanvändare rätt till avbrottsersättning. Ersättningen beror på avbrottets längd och din årliga nätkostnad. Här kan du läsa mer om avbrottsersättning och ersättningsbelopp vid elavbrott.
Avbrottsersättning vid elavbrott i Lidköping
Ersättningen betalas automatiskt ut om ditt elavbrott har varat i mer än 12 timmar. Det är en lagstadgad kompensation som alla elnätsföretag tillhandahåller. Ersättningens storlek baseras på både avbrottets längd och din årliga nätkostnad. En översikt över hur ersättningen beräknas finns i tabellen nedan.
Ersättningsbelopp vid avbrottsersättning
Maximal ersättning är alltid högst 300 procent av den beräknade årliga nätkostnaden för ditt abonnemang, och som lägst 2 procent av ett prisbasbelopp. Ett strömavbrott anses ha upphört om elen fungerat oavbrutet minst 2 timmar i sträck.
Avbrottsperiod i timmar | Ersättning i % av beräknad årlig nätkostnad | Minimibelopp i kr |
---|---|---|
Mer än 12 timmar men mindre än 24 timmar | 12,5% | 1 200kr |
Mer än 24 timmar men mindre än 48 timmar | 37,5% | 2 400kr |
Mer än 48 timmar men mindre än 72 timmar | 62,5% | 3 600kr |
Mer än 72 timmar men mindre än 96 timmar | 87,5% | 4 800kr |
Mer än 96 timmar men mindre än 120 timmar | 112,5% | 6 000kr |
Mer än 120 timmar men mindre än 144 timmar | 137,5% | 7 200kr |
Mer än 144 timmar men mindre än 168 timmar | 162,5% | 8 400kr |
Mer än 168 timmar men mindre än 192 timmar | 187,5% | 9 600kr |
Mer än 192 timmar men mindre än 216 timmar | 212,5% | 10 800kr |
Mer än 216 timmar men mindre än 240 timmar | 237,5% | 12 000kr |
Mer än 240 timmar men mindre än 264 timmar | 262,5% | 13 200kr |
Mer än 264 timmar men mindre än 288 timmar | 287,5% | 14 400kr |
Mer än 288 timmar | 300% | 15 600kr |
Hur sker utbetalningen av avbrottsersättning?
Ersättningen betalas ut automatiskt senast sex månader efter avbrottet och krediteras på kommande faktura. Vid högre ersättning än fakturans belopp betalas det överblivna beloppet ut. Om du har flyttat och avslutat ditt abonnemang kommer avbrottsersättningen att betalas ut på en separat faktura. Om du inte har fått avbrottsersättning har du två år på dig att göra anspråk på ersättning, annars går rätten förlorad.
För vem gäller avbrottsersättningen?
Avbrottsersättningen gäller alla kunder inom Lidköping elnäts (LDK) distributionsområde och som enligt ellagen är elanvändare.
För kunder som inte fullgjort sina åtaganden och fått elen avstängd gäller inte ersättningen. Kunder som på egen begäran har haft elen avstängd får inte heller någon ersättning.
När gäller avbrottsersättning?
Nätkund som drabbas av ett sammanhängande strömavbrott på mer än tolv timmar har rätt till ersättning. Om strömmen återkommer under avbrottet och varar mindre än två timmar, räknas det som ett sammanhängande avbrott. Är det längre tid än två timmar mellan avbrotten räknas avbrotten som separata avbrott.
Det finns situationer där avbrottsersättning inte gäller:
- Om avbrottet är nödvändigt av säkerhetsskäl eller för att bevara god drift- och leveranssäkerhet utgår ingen ersättning.
- Om avbrottet ligger utanför vårt kontrollansvar och har orsakats av fel i stamnätet (som ägs Svenska Kraftnät) eller i regionnätet (som ägs av Vattenfall) utgår ingen ersättning.
- Om avbrottet beror på ett hinder utanför vår kontroll som vi inte kunnat förutse eller undvika utgår ingen ersättning. Det kan handla om extrema väderförhållanden som gör att vår personal inte kan skickas ut.
- Om du redan var frånkopplad då avbrottet inträffade utgår ingen ersättning.
Skadestånd
Om något skadas eller går sönder på grund av störningar i elnätet kan du ha rätt till ersättning från ditt elnätsbolag i form av skadestånd. I första hand kan du anmäla denna typ av skador till ditt försäkringsbolag då hemförsäkringen ofta täcker detta.
Om du väljer att göra en skadeanmälan till ditt försäkringbolag betalar vi ut självrisken i de fall vi är ersättningsskyldiga. För att få självrisken ersatt av Lidköping Elnät behöver du göra en skadeanmälan till oss, se nedan. Beslutet från ditt försäkringsbolag ska bifogas i din anmälan samt underlag som styrker din skada.
Anmäl skadan till Lidköping elnät, lidkopingelnat@lidkoping.se.
Du kan få ersättning för faktiska kostnader som uppstått i samband med, eller till följd av, skadan, men inte för sveda och värk. Följ stegen nedan för hur du anmäler din skada och hur handläggningen av ditt ärende går till:
1. Anmälan
Gör en skadeståndsanmälan till oss, där du bifogar underlag.
Din anmälan är komplett när du har bifogat underlag. Först då kan vi hantera din anmälan.
2. Underlag
För att vi ska kunna utreda din rätt till ersättning behöver vi underlag, tillsammans med din skadeståndsanmälan som styrker din skada, att du äger egendomen samt dess värde. Underlaget kan vara:
- Kvitto eller faktura på inköpet av produkten
- Kvitto eller faktura på nyinköpt produkt som ersätter den skadade
- Ålder på produkten när skadan inträffade
- Bilder på den skadade produkten
Behöver du anlita en reparatör för en reparation till följd av skadan? Be reparatören om en reparatörsrapport så att skadorna blir dokumenterade. Det gäller oavsett om du anmäler skadan till ditt försäkringsbolag eller till oss.
Eventuellt elektrikerutlåtande som beskriver orsaken till skadan
3. Hantering av ditt ärende
Hanteringstiden beror på hur komplext ärendet är samt om vi fått tillräckligt underlag för att kunna göra en bedömning.
4. Bedömning och värdering
Först görs en bedömning om du har rätt till skadestånd. Därefter görs en värdering av skadan. Vi kontaktar dig via mejl (i första hand) eller telefon när utredningen av ditt ärende har påbörjats. Enligt skadeståndsrättsliga principer värderas egendom utifrån dagsvärdesprincipen, det vill säga till det värde som egendomen hade strax före det att skadan inträffade.
5. Beslut om ersättning
Beslut i ditt ärende skickas till dig via mejl. Eventuell ersättning betalas ut till ditt angivna bankkonto.
För att få vägledning kan du som kund vända dig till exempelvis Konsumenternas Energimarknadsbyrå. Vid prövning av beslut kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden.
Rätten till skadestånd regleras vid kundförhållande utifrån bestämmelserna i ellagen Länk till annan webbplats. samt i elsäkerhetslagen
Länk till annan webbplats..
Du hittar också mer information i våra allmänna avtalsvillkor för:
Publicerad:
Senast uppdaterad:
Sidansvarig: limtab@lidkoping.se